Monday, 22 April 2013

Aku Rasa Cantik

Filled under: ,


‘Cantik’ adalah sifat benda/perkara yang boleh didefinisikan sebagai ‘sedap mata memandang’ atau ‘indah’ atau ‘lawa’ mengikut apa yang dilihat (mata)/ didengar (telinga)/ dirasa (hati). Contohnya, kalau orang yang cantik disebut juga ‘lawa’, kalau pemandangan yang cantik, disebut ‘indah’. Begitu juga jika mendengar alunan muzik dan lirik yang cantik, juga disebut indah. Semuanya ‘sedap mata memandang’.

Cantik yang didefinisikan dari perspektif subjek (pelaku) dipanggil subjektif; penilaian berdasarkan kecenderungan subjek (pelaku) yang melihat atau mendengar atau rasa. Sifat subjektif ini cenderung kepada kualitatif (hanya boleh dinilai)

Sifat objektif adalah lawan kepada sifat subjektif. Ia bermaksud penilaian berdasarkan objek/perkara itu sendiri. Objektiviti biasanya cenderung kepada kuantitatif atau boleh diukur. ‘Cantik’ biasanya tidak dikaitkan dengan ‘sifat objektif’ kerana ia sifatnya tiada ukuran khusus.

Namun begitu, secara umumnya apa yang dianggap ‘cantik’ disebabkan orang/perkara/benda tersebut tidak mempunyai cacat cela baik dari segi fizikal mahupun fungsi. Pemahaman umum begini biasanya bersifat objektif; penilaian berdasarkan dua ukuran, samada tiada atau ada cacat cela. Dengan kata lain, cantik membayangkan sifat kesempurnaan.


Lawan perkataan ‘cantik’ adalah ‘hodoh’. Secara objektifnya, apa yang dianggap tidak hodoh adalah cantik. Sejauh mana kecantikan tersebut terpulang kepada yang menilainya.

Persepsi seseorang dalam menilai ‘cantik’ bergantung kepada pengalaman/pendedahan, minat dan pengetahuan sesorang itu. Persepsi ‘cantik’ di sesuatu tempat tidak sama dengan persepsi di tempat lain. Atas dasar persepsi inilah timbul pepatah Inggeris yang berbunyi, “beauty is in the eyes of beholder”.

Mengapa manusia mencari kecantikan. Apa kecantikan sebenar?


Kecantikan boleh dilihat dari dua sudut pandang atau perspektif. Pertama penampilan atau yang kelihatan secara zahir. Kedua dalaman atau yang tidak kelihatan. Ia mudah untuk difahami jika kita melihat contoh begini. Makanan yang kelihatan cantik, bau yang sedap akan menarik perhatian mata dan hati untuk merasainya. Sedap atau tidak sedap hanya dapat dipastikan apabila kita memakannya. Sedap bukanlah sesuatu yang nyata atau nampak fizikal, ia hanya perasaan orang yang memakannya. Kecantikan makanan yang kita lihat belum menjamin kesedapannya.

Mengapa kecantikan itu penting? Seperti dalam contoh makanan di atas, ‘cantik’ itu penting untuk menarik perhatian. Tujuan menarik perhatian adalah untuk membuka ruang perhubungan. Melalui hubungan ini, maklumat boleh disampaikan dengan lebih berkesan. Ia terpakai dalam apa sahaja situasi.

Perhatian pula bersifat khusus, jika kita ingin menarik perhatian seorang professor, kita perlu menunjukkan keupayaan mentafsir maklumat yang menjadi minatnya. Bagi seorang pereka fesyen, cara kita berpakaian sudah cukup untuk menarik minatnya. Apa sahaja yang menarik minat, itu pun dah cukup cantik bagi seseorang.

Apa yang pasti, kecantikan bukan sekadar sifat luaran. Ia adalah apa sahaja yang menarik minat dan membuka ruang perhubungan atas rasa selesa. Perkataan, perbuatan, penampilan, riak muka dan sebagainya adalah cantik sekiranya ia mampu menarik perhatian. Jadi, kecantikan itu akan menonjolkan niat dan perhatian yang dicari oleh seseorang, seperti isyarat untuk orang lain.

Apakah kecantikan sebenar? Sekadar pandangan, kecantikan sebenar adalah kecantikan yang menepati fitrah. Tidak terlalu menonjol, tidak pula menjengkelkan. Sempurna seadanya.


Kesimpulannya, kecantikan diri kita bergantung kepada diri kita sendiri; minat kita, pengetahuan kita, dan hala tuju hidup kita sendiri. Kecantikan ini akan membentuk keyakinan kita dan memberi semangat kepada mereka di sekeliling kita. Malah, ia juga mungkin mampu memberi inspirasi kepada orang lain juga. Lumrah manusia secara fitrahnya, suka akan kecantikan hinggakan ada segolongan manusia yang memanipulasi makna kecantikan sehingga memudaratkan manusia lain untuk mendapat keuntungan. Bila kita jelas dan faham kecantikan yang kita perlu, kita pasti tidak akan dapat dipengaruhi oleh pemanipulasi sebegini. Aku Rasa Cantik, adalah rasa kita kerana kita menyedari apa yang cantik disebalik apa yang kita lihat atau dengar. Jangan tertipu dengan kecantikan yang dibuat-buat hanya untuk keuntungan sementara tapi merosakkan.






Hang Nadim adalah pemilik dan pengarang utama Aku Rasa Cantik, berkongsi ilmu dan pandangan di dunia siber sejak 2005, meminati seni akhlak dan pemikiran positif.

0 komen:

Post a Comment