Tiada definisi yang tepat dalam
memaknakan kreativiti.Walaupun pemahaman dan pemikiran 'kreativiti' itu sudah
lama dibincangkan dan dibahaskan tetapi masih ramai penyelidik dan tokoh
akademik cuba mengemukakan konsep yang asli berdasarkan pemerhatian, pengalaman,
kajian dan latar disiplin ilmu yang mereka miliki. Sederhananya kreativiti
bukanlah suatu konsep yang bersifat konseptual dan teoritikal. Namun yang pasti
menurut de Bono (1970), kreativiti itu memang berlaku tanpa disedari oleh
manusia itu sendiri. Lantaran itu, sehingga kini terdapat ribuan maksud
berkenaan kreativiti dan kesemuanya dapat disimpulkan sebagai berikut (Hassan,
1989) dan (Nik Azis, 1994); “Terminologi kreatif berasal daripada perkataan
Latin ‘creare’ yang bermaksud ‘membuat’ (to make). Manakala dalam bahasa Greek
pula, ‘Krainein’ yang membawa makna ‘memenuhi’. Dalam bahasa Inggeris ‘create’
atau ‘cipta’ dalam bahasa Melayu.” Bagaimanapun, konsep kreatif dan kreativiti
amat luas dan tidak rigid berdasarkan ruang, tempat dan masa. Malah, konsep
kreativiti boleh dilihat dalam pelbagai sudut berdasarkan latar belakang
seseorang seperti ahli agama, arkitek, peniaga, doktor, pemandu bas, ahli
akademik, ahli politik dan sebagainya. Malah menurut Leong (2000), sesetengah
sarjana yang liberal mentafsirkan; “People who copy concepts and ideas,”
sebagai memenuhi ciri-ciri kreatif. Ringkasnya, istilah kreativiti digunakan
bagi menggambarkan produk sosial yang dihasilkan.
Dalam konteks realiti, kreativiti
masih belum benar-benar dimasyarakatkan. Apatah lagi untuk membumikannya dalam
budaya masyarakat Malaysia. Namun ia bukanlah sesuatu yang mustahil untuk
dipraktikkan. Cara terbaik untuk melaksanakannya adalah menyuburkan budaya
kreativiti dalam apa jua lapangan hidup dan kehidupan. Cabaran dan agenda abad
ke-21 kini bukan hanya mengembalikan "nature" yang telah diragut oleh
kerakusan manusia,tetapi lebih untuk membina "survival" yang semakin
rumit dan kompleks.Oleh itu, idea-idea
pada zaman kontemporari kini banyak memerlukan kepada percambahan kreativiti
manusia terutamanya dalam arus teknologi komunikasi maklumat. Budaya kreativiti
perlu diletakkan sebaris dengan budaya membaca, budaya ilmu, budaya sains dan
sastera. Kreativiti tidak boleh lagi dianggap sebagai milik saintis dan individu yang memiliki sijil universiti dalam
bidang sains dan teknikal semata. Oleh yang demikian budaya kreativiti ini
haruslah dijadikan satu manifestasi oleh setiap orang dan diberi penekanan yang
menyeluruh diberikan sewaktu peringkat kecil lagi.
Kreativiti adalah pemikiran yang
menerbitkan idea iaitu berlawanan dengan pemikiran kritis yang membuat
penilaian ke atas sesuatu idea. Idea yang diterbitkan bersifat baru dan
kadang-kadang berlawanan dengan logik. Namun, kreativiti mestilah berasaskan
manipulasi segala pengalaman dan pengetahuan yang sedia ada. Menerusi
pengalaman dan pengetahuan yang dimilikinya, seseorang itu akan berusaha
mencari pelbagai input idea dalam pelbagai perspektif dan dimensi bagi
mewujudkan idea atau hasil yang baru yang lebih baik daripada sebelumnya dalam
membuat keputusan dan menyelesaikan masalah. Kesimpulannya, fitrah kreativiti
itu mampu dibuka seandainya manusia mampu mengenal, memahami dan membaca alam
ini dengan memanfaatkan pendengaran, penglihatan dan hati yang dimilikinya.
Ibarat mengenal Tuhan sebagai "Khalaq" iaitu dengan memahami
"Khalaq" sebagai "yang
Menciptakan" segenap alam semesta dan membaca apa "yang
Menciptakan" alam itu pastilah
datangnya dari yang Maha Kreatif dan sangat luas pengetahuan Nya..(Al-Alaq:1)
Rujukan :
1. Apa itu Kreativiti? (Blog
Muassasah Ad-Diniyyah )
2. Kreativiti, Invensyen dan Inovasi (Mohd.
Azhar, Sanitah, Esa Khalid, Othman), Universiti Teknologi Malaysia
|
Zaaba Farisi adalah pemilik dan pengarang utama Blog Merantau,
berkongsi ilmu di dunia siber sejak 2007, meminati seni berblog dan mencintai
ilmu dan penyelidikan.
Hubungi Zaaba Farisi di zaabafarisi@gmail.com.
|
0 komen:
Post a Comment